Nem is olyan régen a 2.0 megjelenése előtt a kritika írás/mondás a befolyásos emberek és a szaktekintélyek feladata és privilégiuma volt. A mai idősebb generációnak talán furcsa lehet, mennyi fiatal osztja meg a gondolatait a publikummal a YouTube világában, és mennyi követőjük kíváncsi rájuk.
A műfaj rendkívül népszerű, mivel nem kell hozzá előképzettség, hihetetlen technikai felszereltség, mindössze egy kamera és egy számítógép. Ezután bárki elmondhatja a véleményét bármiről, legyen az közélet, sminkcuccok, játékok, filmek, könyvek, vagy éppen ő maga.
A vlog csatornák esetében meg kell különböztetnünk a "klasszikus vlogokat", a "kevert vlogokat" és a "speciális vlogokat".
A klasszikus vlogok esetében a téma a készítő saját maga, a videók során pedig sztorizik, kérdésekre válaszol, kihívásokat teljesít és elmondja a véleményét különféle dolgokról. Ami az előnye az a hátránya is: bármiről szólhat, ezért kicsit olyan mintha nem szólna semmiről.
A kevert vlogok vagy a vlog videókat használják kiegészítésként, ami kiváló eszköz arra, hogy megismerjék őket a nézők, közösséget, bizalmat, elköteleződést építsenek, vagy a vlog videós kínálatot teszik változatosabbá némi kiegészítéssel, ami lehet például gamer videók, prank videók, és így tovább.
A speciális vlogokat igazából már nem is soroljuk a vlogok közé, mert ugyan felépítésében vlogszerű, a témákat az adott terület határozza meg, amiről a vlog szól, és nem a készítő személye. Ilyenek például a smink, divat és életmód tanácsadó csatornák.
A vlogolás ma már nem bizarr dolog, vagy exhibicionista magamutogatás, hanem olyan népszerű kreatív hobbi, ami emberek százezreit mozgatja meg csatornánként. A Z generációs fiatalok példaképei és véleményvezérei már nem csak a zene és a filmek világából kerül ki, hanem egyre inkább a YouTube csatornák fiatal sztárjaiból. Ezt a nagy cégek is felismerték, így nem csak óriási népszerűséget rejt a vlogolás, de financiális lehetőségeket is tartogat magában.
A Star Network megmutatja nektek kik a hazai YouTube világ legnagyobb vloggerei:
A képekre kattintva átkerültök az adott csatornára!
Dancsó Péter
Feliratkozók: 190 407 Össznézettség: 5,8 millió
Dancsó Péter népszerűsége olyannyira töretlen, hogy futja egy második csatornára is. Természetesen itt sem veszi komolyan magát a sztárvlogger, a nézettségi adatokat viszont komolyan kell vennünk. Annál is inkább mert a csatorna a 190 ezer feliratkozót és az 5,8 milliós nézettséget mindössze 14 videóval hozta össze.
Dancsó csatornája abszolút mértékben a humorra épít (bár három darab timelapse videója is van), még azokat a videókat is poénra veszi, ahol nézői kérdésekre válaszol vagy saját magát mutatja be. A recept működik, és tinik a követői vagy sem, annyian vannak, hogy bárki megirigyelhetné.
Legnépszerűbb videója a Randitippek Kezdőknek 796 697 megtekintéssel, ami mellesleg visszafelé olvasva is ugyanennyi.
Unfield
Feliratkozók: 188 910 Össznézettség: 30,8 millió
Unfield 3 éves kitartó munkával, és majdnem kerek 450 videóval tornázta fel magát a második helyre, mindössze 500 feliratkozóval szorosan Dancsó Péter mögött.
Ő képviseli a klasszikus vlog stílust, tehát a csatorna gyakorlatilag egy dologról szól: Csenki Patrikról vagyis Unfieldről. Minden megtalálható a csatornáján, amivel a kezdő vloggerek is gyorsan nagy népszerűségre tehetnek szert. Reakció videók, ahol népszerű internetes videókat néz meg a forgatókönyv szerint először, és látjuk, hogyan reagál rájuk. Cleverbot és Chatroulette videók, az előbbi esetében a népszerű robottal beszélget, az utóbbinál a híres masztizós chat oldalon kalandozik. Emellett persze leveleket olvas fel, kérdezz-felelek videókat csinál, gyakorlatilag bármiről elmondja a véleményét, amit az interneten vagy a való világban tapasztal, illetve a saját életét mutatja be a követőknek. A Ki Mit Tube kapcsán rengeteg támadást kapott a videós kompetenciáit illetően, de a közel 200 ezer feliratkozó és az átlagos 50-100 ezres nézőszám bizonyítja, hogy valamit jól csinál.
Legnépszerűbb videója a REAKCIÓ :Cigapeva "Wiggle" elképesztő 1 216 220 megtekintéssel.
Metalexovics
Feliratkozók: 141 229 Össznézettség: 26,7 millió
Metalexovics csatornája 3 hónapja megszűnt, és átköltözött az Alexovics oldalra, de attól még érdemes belevenni a listába, hiszen 7 év termése van itt fent: több mint 324 videó. Alex ötvözi a hagyományos vlogos elemeket a PewDiePie féle béna játékok és szimulátorok bemutatásával, amik gyümölcsöző kapcsolata juttatta őt a harmadik helyre. Reakcióvideó, nyereményjáték, unboxing, kérdezz-felelek és kihívás videók is vannak szép számmal, emellett ahogy jó vloggernek illik, el is mondja a véleményét mindenféle kérdésekben legyen szó Ki mit tube-ról vagy tömegközlekedésről. Emellett kisvideókkal is színesíti a csatornáját, ami bármiről szólhat: szalonnásvirsli sütésről, karácsonyfa díszítésről de még hajvágásról is. Alex egyébként élő bizonyítéka, hogy nem a világvége a csatorna elveszítése: Alexovics csatornája 3 hónap alatt feltámadt hamvaiból, és már 80 428 feliratkozónál jár.
Legnépszerűbb videója a Balázs Show - Ovisszerelem - Paraszt Edition 461 969-es nézettséggel.
Isty Szalai
Feliratkozók: 126 908 Össznézettség: 14,9 millió
Isty is klasszikus vloggernek mondható, aki az életének minden olyan pillanatát dokumentálja, ami a közönség érdeklődését elnyerheti. Egyik ikonikus videó típusa a vezetős vlog, ahol a volán mögül vlogol, ami kiváló időtöltés dugók esetére. Időgazdálkodás ötös!
A csatorna bemutat kirándulásokat, eseményeket, kicsomagol új eszközöket, játékokat, ruhákat, kérdezz-felelek, levélbontás, livestream, gyakorlatilag bármi felbukkanhat a csatornán, ami Istyvel összefüggésbe hozható. Egy klasszikus vlog esetében természetesen elengedhetetlen a véleménykifejtés a legkülönbözőbb témákban, így a videók kínálata hihetetlen széles. Unfield-el is szokott közös videókat csinálni, ami ügyes technika a népszerűség növelésére, hiszen a közös a videót mindkét csatorna megosztja, ezzel a rajongótáborukat is megosztják egymással.
Isty legnépszerűbb videója a Turi Tamás Reakció című reakció videó 452 647 megtekintéssel.
FanMadeMaker
Feliratkozók: 111 881 Össznézettség: 10,5 millió
Ez a csatorna a vlogolásrepertoárából a véleményvezér szerepet emelte ki, és tette meg fő profilnak. Mindenről elmondja a véleményét, ami csak a figyelmét felkelti: OVS, ismerkedés, Vine videók, YouTube, sorozatok, Facebook jelenségek, tömegzene, kínos történetek, BÁRMI. Ez szépen mutatja azt a növekvő tendenciát az Y és Z generációs fiatalok esetében, hogy a véleményüket formáló emberek, esetlek példaképek, celebek nem csak a televízió, a zene vagy a filmek világából kerül ki, hanem a vloggerek között is találnak ilyen személyeket. Emellett persze vannak vendégszereplései más videósokkal, montázsok, kérdezz-felelekek és minden ilyesmi.
Legnépszerűbb videója a Hogyan legyél menő Facebookon? 672 040 megtekintéssel, ami ugyancsak mutathatja mennyire érdekli ez a kérdés a mai fiatalokat.
2Face/ Dezső Bence
Feliratkozók: 109 478 Össznézettség: 11,9 millió
Dezső Bence beveti a vlogolás nagykönyvének legsikeresebb receptjeit egytől-egyig: Reakció videó, Cleverbot, beszélő állatos program, kérdezz-felelek, x-tény rólam, kihívás, így készült, éneklés, unboxing és még ezer más. Azt gondolnánk, ezt bárki képes megcsinálni, de ha figyelembe vesszük, hogy a közel 110 ezer feliratkozót csupán két év alatt szedte össze, akkor már valamelyest elbizonytalanodunk.
Leghíresebb videója a Hol volt az első csókotok? | Kérdezz - Felelek 5 ! 528 067 megtekintéssel, ami nem is csoda, hisz mi érdekelné jobban a fiatalokat, mint az első szerelem és az első csókok.
Varázsló
Feliratkozók: 99 441 Össznézettség: 18,4 millió
Varázsló 3 év alatt építette fel majdnem 100 ezres rajongóbázisátami 18,4 milliós nézettséget termelt neki. Ha csak ezt a számot nézzük második helyen lenne, ami nem csoda, ha azt a kerek 800 videót nézzük, ami a cikk írásának pillanatában a csatornáján van.
Pioneer Zsoltvideó kínálata folyamatosan változott az évek során: amíg 3 éve teljes mértékben domináltak a gamer tartalmak, körülbelül fél éve átvették az uralmat a vlog videók, az utóbbi hónapokban pedig a prank videók jelennek meg leggyakrabban. Ez színesebbé teszi a csatornát, kellemes felüdülést jelent a szokásos vlogos tartalmak mellett, valamint a videók népszerűsége azt is jelzi, milyen potenciál rejtőzik a magyar prank videók gyártásában. A Ki Mit TubeYouTube-os tehetségkutatóra is jelentkezett, ahol nem csak szép eredményt ért el, de a feliratkozó számát is sikerült pár ezer emberrel duzzasztania.
Legnépszerűbb videója a Minecraft Film: Varazslo és zsDav : Halott város 311 779 megtekintéssel.
CsChannel
Feliratkozók: 96 150 Össznézettség: 9,4 millió
Csomor Balázs az előzőhöz hasonlóan, szintén játékvideókkal kezdett 4 évvel ezelőtt, még egészen kisfiúként. A Minecraftot és a bűvésztrükköket azóta felváltották a tipikus vlogos tartalmak: kérdezz-felelek, kihívás, hogyan készült, drawmyyear, de Balázs jó vlogoshoz méltóan szinte bármiről véleményt mond: robotok, faviccek, Facebook, világvége, művészet, illuminati és még sorolhatnám. Kidolgozott és látványos thumbnailekkel dolgozik, ami rendkívül fontos szempont egy csatorna felvirágoztatásában.
Legnézettebb videója a Reakció régi videókra 311 040 megtekintéssel, ami egyébként praktikus megoldás régi videók újrafelhasználására.
delypeter
Feliratkozók: 88 066 Össznézettség: 18,5 millió
Megvallom őszintén delypeter csatornáját a cikk írása előtt nem ismertem és kellemes meglepetés volt. Péter felrúgja és arcon röhögi a professzionális vlog videózás aranyszabályait. Kamera beállítás, fények, hang, téma felépítés, ezek mind olyan fogalmak, amiket költői vloggeri szabadsággal kezel, és nem hagyja, hogy a technika vagy a szabályok megzavarják azt a természetességet, ami árad belőle. Péter olyan, mint egy haver, akihez átmegyünk délután dumálni: cigizik, vakarózik, félmeztelen van, jár-kel, mászkál a kamerával, kádban, konyhában, erkélyen forgat, és persze mindenről elmondja a véleményét szabadosan és rendíthetetlen nyugalommal. Szinte elképzelni is nehéz, hogy azt az 1624 videót, ami a csatornáján van, mindössze egy év alatt töltötte fel. AGoogle segítségével elosztva megtudhatjuk, hogy ez napi 4 vagy 5 videót jelent.Egyszer talán szociológiai értéke is lehet, vagy egy amatőr szocio-dokumentum filmet is össze lehetne vágni belőle, ami bemutatná a mai magyar kispolgár, panelrengeteges hétköznapjait.
Legnépszerűbb videója a Hol voltál?! (EREDETI) 286 709 megtekintéssel.
Attila The Bookaholic
Feliratkozók: 75 413 Össznézettség: 6,2 millió
Attila csatornája nevéhez híven, részben könyvekkel foglalkozik, ami számomra első látásra szimpatikussá teszi, részben pedig vlog tartalmakkal. Végre valaki, aki ezt a médiumot is beemeli a YouTube világába. Ha filmről, sorozatról, videókról, animációkról, játékokról és gyakorlatilag bármiről vannak videók neten, miért ne lehetne életünk egyik legmeghatározóbb jelenségéről - a könyvekről - beszélni? A témát egyébként ügyesen és figyelemfelkeltően fogja meg: szex a könyvekben, évem könyvekben, nyári könyvek, top könyvek és még sok más. Emellett a népszerű könyvek keltette figyelmet is kihasználja és beépíti őket a csatornájába kritika/bemutató formájában.
Nem lenne vlog, ha legalább a csatorna felét nem ezek a videók tennék ki és Attila hozza is elvárt videókat: kérdezz-felelek, hot16, x tény rólam, kihívás és már tudjuk is kívülről a kínálatot.
Legnépszerűbb videója a $ TALÁLD KI A TESTRÉSZT KIHÍVÁS FT. BREAKFASTATFRUH $ 414 226 megtekintéssel, ami érthető, hiszen a Breakfastatfruh csinos Fruzsiját kell bekötött szemmel tapogatnia.
Ez volt tehát a Star Network Top 10-es listája a hazai vlog kínálatból.
Ha tetszett a cikkünk, akkor lájkold és oszd meg ismerőseiddel a közösségi gombok segítségével!
Köszönjük!