UPDATE (2013. december): November vége óta naponta frissülő statisztikákat nyújtunk a hazai magyar TOP csatornákról - kategóriákra bontottan - a Star Network oldalunkon.
Míg a tengerentúlon már elképesztő népszerűségnek örvendenek bizonyos YouTube csatornák, addig hazánkban még csak most kezd igazi érdeklődés mutatkozni a YouTube iránt tartalomgyártói oldalról. Ennek ellenére vannak már olyan hazai csatornaoldalak, amelyek teljesítménye nagyon figyelemre- és tiszteletreméltó.
Ezúttal hazánk TOP 10 legnépszerűbb csatornáját vettük górcső alá a feliratkozók számát tekintve. Azért alkalmaztuk a feliratkozó szerinti rangsorolást, mert így jóval inkább arra a kérdésünkre kapunk választ, hogy kik azok a tartalom előállítók, akik komoly közösség építést hajtanak végre és nem csak egy-egy videó sikere miatt kerülnek előtérbe. Lássuk hazánk 10 legnépszerűbb csatornájának listáját fordított sorrendben:
10. Szefi csatornája - 47 094 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/szefi91
Szefi csatornája alapvetően a Vlog műfajába sorolható be, ahol aktuális témákról, saját gondolatairól tájékoztatja nézőközönségét. Nézettségét tekintve 6,7 milliónál tart a számláló, amely a nem csak 639 videójából tevődik össze. A YouTube csatorna mellé tartozik még weboldal és Facebook page is, így több platformon lehet figyelemmel követni Szefi tevékenységét.
9. zsDav csatornája - 49 947 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/zsDav
zsDav csatornája a Gameplay műfajába tartozik, ahol főként a sokak körében népszerű Minecraft gameplay-ek találhatóak meg. A csatornának 10,5 milliós a nézettsége, amely 242 videóból tevődik össze. Érdekesség, hogy a TOP 10-es listán ez a csatorna lett a legrégebben regisztrálva, egészen pontosan 2008. május 2-án.
8. Játékpartizán csatornája - 66 157 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/jatekpartizan
A csatorna tulajdonosa korábban a Rossz PC játékok blogot vezette, amely napjainkra már inaktív. A Játékpartizán csatornája manapság leginkább filmkritikákat és gameplayeket tartalmaz, azonban a Rossz PC játékok mai napig fontos részét képezik a csatornának. A nézettséget tekintve majdnem 13 millió megtekintéssel büszkélkedhet a csatorna. Jelenleg 298 videót foglal magába a Játékpartizán YouTube Channel.
7. Otherworld.hu csatornája - 73 419 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/TheOtherworldonline
Az Otherworld.hu Élménymagazin csatornája, amelyen filmkritikákat és gameplayeket ls bemutatókat találhatunk meg. Jól szemléltei azt az esetet, hogy egy YouTube csatorna milyen hasznos lehet egy ilyen magazin számára. Főleg amióta a Google bejelentette, hogy gyakorlatilag megszüntette a saját szerverről történő videók indexálását a keresési találatok között. 11,2 milliós nézettség mellett 396 videót találhatunk meg az Otherworld magazin YouTube felületén.
6. HollywoodNewsAgency csatornája - 83 577 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/HollywoodNewsAgency
Talán az egyik legismertebb hazai YouTube tartalom előállító csatorna, amely az Alkonyat filmek humoros kritikáinak köszönhetően lett nagyon népszerű rövid időn belül hazánkban. Az epizódokon érezhető a profizmus, amely nagyban emeli a csatorna sikerességét. Az eddig elkészült 110 videó 8,4 milliós nézettséget ért el. Hetente egy epizóddal jelentkezik a készítő.
5. Pamkutya csatornája - 98 161 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/PamKutya
A Pamkutya egy klasszikus paródia csatorna, ahol leginkább népszerű slágereket parodizálnak ki a készítők. A testvérpár legnépszerűbb videója (Majkáék Belehalok című száma) napokon belül eléri az 5 milliós össznézettséget, amely kiemelkedő eredménynek számít még külföldi viszonylatban is. Csupán 44 videó található a Pamkutya csatornán, ennek ellenére majdnem 100 ezer ember követi őket! Ezzel magasan vezetik az egy videóra jutó feliratkozók számának listáját! Aki jól akar szórakozni, az mindenképpen látogasson el a csatornára.
4. Pingvinharcos csatornája - 91 206 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/pingvinharcos
A Pingvinharcos csatornája is klasszikus gameplay kategóriába sorolható be, ahol a cikk írásának pillanatában 424 videó volt elérhető a számítógépes játékok kedvelői számára. A csatornán remekül vannak tematizálva az egyes tartalmak, hiszen külön listába rendezi őket a csatorna üzemeltetője. Ezidáig több mint 15 millióan tekintették meg a csatorna videóit.
3. Herby csatornája - 119 585 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/delypeter
A dobogó harmadik fokára a magyar YouTube közösség egyik legmegosztóbb csatornája került fel, a HerbyTV. Tematikáját tekintve Vlog, amelynek keretében Herby életének minden történéséről információt szerezhetünk. Személyes véleményei sokszor generálnak hosszas vitákat a videók hozzászólásaiban. Tartalomgyártó gépezetként is definiálhatnánk a szerzőt, hiszen alig több mint 4 év alatt 2 413 videót készített el.
2. Szigetofficial csatornája - 121 955 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/szigetofficial
A dobogó második fokán hazánk nemzetközileg is leghíresebb fesztiválja, a Sziget csatornája került fel. Koncerteket, beharangozókat és hangulatvideókat találhatunk a csatornára feltöltve. Üzleti szempontból a Sziget YouTube megjelenése hatalmas értéket hordoz magában, hiszen remek lehetősége lesz a Sziget szervezőinek arra, hogy saját feliratkozóikat konvertálják majd résztvevőkké 2013-ban. A csatorna növekedési ütemét tekintve hamarosan a legnépszerűbb magyar YouTube platform lehet.
1. DumaRagu csatornája - 136 672 feliratkozó - https://www.youtube.com/user/DumaRagu
Az Arc Nélküli Manus-t kevés YouTube felhasználó számára kell bemutatni, hiszen egyike volt az első olyan csatornáknak, amelyek profi készítők által szórakoztatják a közösségüket. Hetente legalább egy alkalommal jelentkezik a készítő és havonta legalább egy teljesen egyedi animációs videót is tölt fel. 2011-ben szerzett népszerűséget magának a csatorna a Népszámlálással kapcsolatos paródia videójával. 116 profi videó, amely igencsak üde színfolt a YouTube felületén! Érdemes minden YouTube marketing iránt érdeklődő számára megnézni, hiszen sokat lehet ebből a csatornából is tanulni.
A feliratkozószám önmagában nem minden
Amennyiben üzleti szempontból közelítjük meg a feliratkozószámot, akkor érdemes létrehoznunk egy olyan mutatót, amely alkalmasabb lehet a csatornák rangsorolására. Így a feliratkozók számát elosztottuk a feltöltött videók mennyiségével és a következő rangsort kaptuk eredményül:
Feliratkozószám / Videók száma szerinti rangsor
Ennek a mutatónak az alkalmazásával magasan a Pamkutya végzett az élen, hiszen több mint 2 200 feliratkozóval rendelkeznek egy videóra levetítve. A második helyen a DumaRagu végzett, aki szintén 1 000-nél több feliratkozóval rendelkezik videónként. A harmadik a HollywoodNewsAgency lett, aki 740-es értéket ért el. A többiek ennél jóval szerényebb mutatókkal rendelkeznek, azonban fontos kiemelni, hogy nem ettől lesz egy csatorna jobb mint egy másik. Mindenesetre az tisztán látszik, hogy a humoros videók esetében lehetséges nagy feliratkozószámot elérni akár egyetlen videóval.
Fontos kiegészítés, hogy a bemutatott csatornák mellett létezik egy CsehCsaba néven futó oldal is, amely 142 603 feliratkozóval rendelkezik, azonban itt csak 3 régi trash típusú videó található, amelynek az összes nézettsége csupán 125 122. Mivel megkérdőjelezhető ennek szabályossága és mivel az elmúlt 2 évben nem került fel tartalom a csatornára, ezért nem vettük bele az elemzésünkbe.
Milyen tartalmat generáljak, hogy sikeres csatornám lehessen?
Nemzetközileg és hazai szinten is az a tapasztalat, hogy a személyes Vlog-ok, paródiák, gameplay-ek, how to videók és a cukiságok tudnak a legtöbb felhasználót elérni a zenei produkciók mellett. A felsorolásban említett kategóriákhoz nem szükséges profi stúdió, amely akár mindenki számára lehetővé teheti az online népszerűség elérését.
Cikkünkkel igyekeztünk bemutatni a hazai YouTube tartalomgyártás élmezőnyét és bízunk benne, hogy egyre többen (mind magánszemélyek, mind márkák) kezdenek bele majd a kreatív tartalomgyártásba. Természetesen a megemlített csatornákon túl számos olyan tartalom van, amelyet érdemes górcső alá venni, ezért következő cikkünkben ezt fogjuk előtérbe helyezni.
Ha tetszett a cikkünk, akkor lájkold és oszd meg barátaiddal a közösségi gombok segítségével! Köszönjük!
Stay Tuned!