Pi Élete, avagy hogy népszerűsítsünk egy konkrét filmet

2012. november 30. 12:06 - Deli Norbert - HD

Mindig azt gondoljuk a YouTube-ról, hogy főleg olyan márkák, világesemények és folytonos zenei performance-ok globális kommunikálására való, amelyek mindenkihez azonos mértékben és üzenettel eljuttathatóak. Valóban igaz az, hogy a Nyári Olimpia, a Fehér Ház hétköznapjai, vagy a csapatsport márkák trendteremtő vizuális kampányai helyet érdemelnek a YouTube-n, hiszen éppen ezek viralitásának támogatására való a videó megosztó platform. Nem szabad megfeledkezni azonban olyan viszonylag rövid életű dolgokról sem, mint amilyenek a mozifilmek.

A Magyarországon december 20-án a mozikba kerülő Pi élete (Life of Pi) c. filmnek saját csatornája van a YouTube felületén. Olyan teljes értékű brand-felület, amely kizárólag a filmmel kapcsolatos multimédiás tartalmakat és virtuális galériákat gyűjti össze.

youTube csatorna háttér végleges.png

A Pi Élete film YouTube csatornája

A Pí életéhez hasonló film életciklusa tervezhetően maximum 10-12 hónap (reklámkampánnyal, márkatársítással, világkörüli bemutató turnéval, díj jelöléssel és Blue-Ray megjelenéssel, videó játékkal együtt). Ez az az időszak, amíg körbejárja a film azokat a filmszínházat, amik világszerte forgalmazási jogot vásároltak a produkcióra. Ezalatt a YouTube csatorna olyan különleges tájékoztató felületté válik, amit ciklikusan tekint meg sok százezer látogató, de mindig csak a világ egyes helyein, ahol a film bemutatója aktualitást nyer.

A 20th Century Fox által forgalmazott film a videós közösségi felületen teljesen önállóan szerepel (a forgalmazó csak partner csatornaként jelenik meg), legalább olyan kifinomult grafikával, mint amilyennek a mozgókép látványvilága is ígérkezik. Az ilyen típusú látványcsatornák, a márkázott felületek között meglehetősen ritkák, mert olyan filmek közönségek-kommunikációjával nem veszik fel a versenyt, amiknek folytatása várható vagy kultikus jelentőségűek.

A csatornán szakmai szempontból is kiváló minőséget képviselő videó tartalmak vannak, 1080p szuper HD felbontásban. Minden videó hossza rövidebb mint 2:30 perc, és a mozgókép mögött futó hangfájl is jól illeszkedik a látványhoz.

A felület feladata az, hogy olyan várakozást keltsen a filmmel kapcsolatban, amilyent egy ilyen hangvételű filmhez (vallás, filozófia, kaland) nem kötnénk.  A videók feltöltési ideje is erről tanúskodik, és tervezett ciklikusságot mutat. A várakozási idő kommunikációs szempontból értékesebb intervallum, a film valós vetítési ciklusánál és ezt jól mutatja a csatornára feliratkozottak kiemelkedő közel 2000 fős tömege, és az összes megtekintés szám 12 millió felett járó mutatója.

Külön érdemes kiemelni a csatornához illeszkedő landoló oldalt, amelyet a felső kattintható bannerből lehet elérni.  A felület vizuális adottságai talán nem egyedülállóak a szórakoztatóipar legelterjedtebb szegmensében, de mindenképpen figyelemreméltó a YouTube videók beágyazásának professzionális módja, a watch more video menüpont alatt.

A Pi élete/Life of Pi mint alapozó kulcsszó, jól szerepel minden feliratban, a márkázás alátámasztása az: Oscar-díjas Ang Lee és a következő Avatar kulcsszavaival került pozicionálásra.

A videó leírásokban megfigyelhető az a jelenség, amit úgy hívunk: a tartalom amit nem kívánnak helyzetbe hozni a keresőmotorok által. A leírások rövidek, és láthatóan inkább a szállóigévé válás útján haladnak, mintsem az indexálásnak kedveznek. Teli vannak idézetekkel és elvont fogalmak ismétlésével.

A videók külön-külön is népszerűek, és a felhasználók kommentjei sem szűkre szabottak. Egyes esetekben több mint 9 millió megtekintésre 1200 komment jut.

Life-of-Pi-3D-poster.jpg3D-ben lenyűgöző élményt nyújt a készítők szerint

A film különös multimédiás bázist alkotott, YouTube brand channel megjelenése pedig kiváló példa a filmforgalmazás és a nálunk kevéssé ismert mozi-marketing világában. A film teaser kampányét érdemes tanulmányozni egyéb közösségi felületek fókuszában is (http://movies.yahoo.com/movie/life-of-pi/custom-1/)

Szakmai szempontból nézve nagyon hatékony eszköz egy film promóciójára a YouTube felülete. Alapvetően a hazai fogyasztókra is az jellemző, hogy szeretnek utána nézni egy film előzetesének, amely sok esetben a YouTube felületén keresztül történik. A jól kialakított csatorna (háttérkép, leírások, lejátszási listák, stb.) segít beterelni az érdeklődőket a mozikba.

Gondoljunk csak saját magunkra. Amikor érdeklődünk valamilyen film után, akkor megnézzük annak előzetesét, weboldalát és minden érdekes tartalmat ami elérhető a film előtt és után (pl.: extrák). Egy YouTube csatorna ezeknek a tartalmaknak közös aggregátora és kiindulóhelye lehet, amely akár jegyvásárlási oldalra is mutathat.

Érdekes, hogy a magyar mozik miért nem használják ki az ebben rejlő lehetőségeket. A Cinema City esetében kézenfekvő lehetne egy komoly YouTube csatorna, hiszen rengeteg videós tartalommal rendelkezik (előzetesek, tv reklámok). Meggyőződésünk, hogy komoly segítség lenne az érdeklődés felkeltésétől kezdve egészen a  jegyárusításig egy professzionálisan menedzselt YouTube felület.

Összességében a film nagyon komoly elismerésnek örvend világszerte, számos díjat begyűjtött már különböző filmfesztiválokon. Az alábbi linken egy magyar feliratos ajánlást láthatunk James Cameron-tól, hogy miért is érdemes megnézni ezt a filmet.

Amennyiben érdekesnek találtad cikkünket, akkor ne habozz megosztani barátaiddal ezt a közösségi gombok segítségével.

Stay Tuned!

Szólj hozzá!

Megérkezett az első hazai YouTube fogyasztói szokásokat felmérő kutatás

2012. november 27. 15:26 - Farkas Dániel - HD

Többé már nem kell a sötétben tapogatózva óvatos becsléseket adni arra vonatkozóan, hogy kik a hazai YouTube-ozók, hiszen a Google nemrégiben közkinccsé tette az első hazai médiafogyasztási kutatását a YouTube-ra vonatkozóan. Megtudhatjuk, hogy kik használják az oldalt, milyen gyakran és természetesen azt is, hogy milyen tartalmakat fogyasztanak a magyar felhasználók a felületen.

Márkaismeret és használat

Az ezer főre kiterjedő kutatás a hazai internetes 16-59 év közötti társadalomra reprezentatív, amely így hitelesen szemlélteti a fogyasztói szokásokat. A márkaismertségre vonatkozóan csupán 3 válaszadó volt, aki névről sem ismerte a YouTube-ot, amely így majd 100%-os ismertségnek örvendhet hazánkban is. A konkurenseket tekintve az Indavideo áll a legjobban, hiszen a válaszadók 85%-a ismeri legalább névről a videó lejátszót.Márkaismertség.png

A márkaismertségen túllépve érdemes megnézni, hogy az imént felsorolt oldalak közül melyiket, milyen gyakran használják a felhasználók:

Felület használata.png

A kutatásba viszonyításként bevont Facebook és Google használata lényegesen gyakoribb, mint a YouTube-é, azonban érdemes megnézni, hogy a YouTube-ot csupán 8% nem használja, míg a Facebook közösségi oldalát a megkérdezettek 15%-a nem ismeri, illetve nem is használja.

A közvetlen konkurenseket tekintve a Videa, Indavideo és Vimeo is hatalmas hátrányban van, hiszen ezeket csak nagyon kevesen használják (1-3%) napi rendszerességgel és jelentős réteg egyáltalán nem néz videókat ezeken a platformokon (39-52%).

Kik a legaktívabb userek a YouTube-on?

A YouTube felhasználók korosztály alapján való szegmentálásban nem mutatnak különösebb érdekességet, mivel a 16-29 évesek 53%-a naponta használja a felületet, míg az idősebbeknél már ez az arány jóval kisebb (28% és 12%). Ez egyrészt a családdal és munkával való elfoglaltsággal magyarázható, másrészt pedig a legidősebb korosztály jóval kevesebbet használja az internetet, így a YouTube felületére is ritkábban lép be emiatt.

Kor szerinti gyakoriság használat.png

Hányszor és mennyit YouTube-ozunk egy héten?

A kutatás kitért arra is, hogy összehasonlítsa a TV és a YouTube használati szokásainkat gyakoriság és mennyiség alapján. Az alább látható grafikonról megállapítható, hogy a TV még jelentős előnyben van a YouTube-al szemben mind gyakorisági, mind mennyiségi alapon. Fontos azt kiemelni, hogy a TV használat mértékét is ebben a kutatásban mérték fel, amely így csak az internetező 16-59-es korosztályra nézve lehet reprezentatív. Ez alapján a válaszadók 92%-a ha YouTube-ozik, míg csupán 82% a TV-t nézők aránya, amely komoly eredmény a videós portál részéről.

A válaszadók átlagosan közel 5 napon tévéznek egy héten 13,5 óra terjedelemben összesen. A YouTube használatánál ezek a mutatók 3,2 nap hetente, amely 7 órás időtartammal párosul. A TV-zés volumene tehát duplája a YouTube használatnak, azonban nagyon érdekes lesz ezeket a számokat 2013 utolsó negyedévében is megnézni, mert nagymértékű volumen és gyakoriság növekedés is várható a YouTube részéről a jelenlegi kilátások tükrében.

YouTube Vs Tv - Nap és Óra összehasonlítás.png

Az két médium használatával eltöltött idő megoszlása a hétköznapok és hétvégék viszonylatában hasonlóan alakul. Az eredmények alapján 7 óra 46 percet töltünk összesen hétköznap tv nézéssel, addig a hétvégén ez a mennyiség 5 óra 30 perc. A YouTube-nál 3 óra 53 perc az összidő hétköznap, míg hétvégén 3 óra 5 perc a videó nézéssel eltöltött idő. A hétvégéken tehát többet használjuk a TV mellett a YouTube-ot is.

A YouTube esetében mára már nem elegendő csupán figyelembe venni az asztali és hordozható számítógépeket, mivel az okostelefonok és táblagépek elszaporodása megköveteli ezeknek az eszközöknek a vizsgálatát is, ami a tartalomfogyasztást illeti.

mobileszközökkel mennyit toljuk.png

Mivel a válaszadók több eszközt is megjelölhettek, hogy melyikkel szoktak videókat nézni így ez magyarázza a 100% feletti értéket a YouTube esetében. Az okostelefonok 21%-os eredménye önmagában még nem annyira jelentős, azonban ezzel a készülékkel is heti 4 órát YouTube-oznak a felhasználók. A tabletek pedig igazolják saját rendeltetésüket (szórakoztató tartalmak fogyasztása pl: videók, zenék) hiszen többször és többet használják őket, mint az asztali gépeket vagy laptopokat.

A YouTube-on mindig főműsoridő van!

A TV adók nézettsége és a tévézés volumene hatalmas különbségeket mutat a reggeli és esti időszakban, hiszen sokan csak munka után ülnek le a kanapéjukba és kapcsolódnak be a tévés műsorokba. A kutatásban arra voltak kíváncsiak, hogy a „főműsoridő effektus” hogyan jelenik meg a YouTube esetében.

peak time time schedule.png

Az ábráról könnyedén leolvasható, hogy a YouTube felületén kis túlzással élve mindig főműsoridő van. Ennek legfőbb oka az, hogy a sokak használják a videós oldalt háttér zenehallgatásra munka, tanulás vagy akár főzés (stb.) közben. A folyamatos elérés persze nem biztosítja a fogyasztók folyamatos figyelmét, azonban mégis nagyobb tér nyílik a hirdetők számára reklámjaikat pozícionálni.

Miben rejlik a YouTube ereje a hirdetők számára?

A YouTube háza tájáról minden alkalommal azt hallhatjuk, hogy a Videó megosztó portál nem a TV babérjaira kíván törni a hirdetések területén, hanem inkább kiegészítvén azt, növeli az egyes reklámkampányok célcsoport elérését, hatékonyságát. Ez a feltételezés igazolódott be ebben a kutatásban is, hiszen a válaszadók 12%-a az, akik nem néznek TV-t, azonban jelen vannak a YouTube-on. Ezt a plusz elérést pedig vétek lenne nem kihasználni a hirdetők oldaláról. A jövőben ezért minden bizonnyal egyre több YouTube pre-roll hirdetéssel (videó előtt lejátszott hirdetés) megtámogatott TV-s kampányt láthatunk majd.

A YouTube és a TV reklámokkal kapcsolatos további kutatási eredményeket következő cikkeink egyikében közlünk majd, így hát érdemes lesz minket figyelemmel követni.

Mit nézünk a YouTube-on?

Az előzőekben megismerhettük, hogy kik, mennyit és milyen sűrűn használják a YouTube felületét az első hazai készítésű kutatásból, azonban nem esett még arról szó, hogy ezek a felhasználók milyen tartalmakat fogyasztanak a legszívesebben a videómegosztó felületén.

Milyen tartalmakat nézel.png

Csakúgy, mint a többi kérdésnél, itt is a TV-vel állították párhuzamba a válaszokat, amely jó összehasonlítási alapot tud adni, hogy mely tartalmak népszerűek az egyes médiumokon. A televíziót külön nem emelnénk ki, inkább a YouTube-ra vonatkozó adatokat elemezzük most. Ahogyan azt várni lehetett a zene kategória toronymagasan vezet a többi kategória előtt 79%-al. A második helyen 33%-al a filmek végeztek, amelyek jelenléte az elmúlt 1 évben nagyon megerősödött a felületen a szerzői jogok tisztázása után. A televízióhoz képest a sport és a talk show kategória van a legkevésbé lemaradva. A sport kapcsán friss hír, hogy a Magyar Labdarúgó Szövetség ezentúl minden hazai első osztályú labdarúgó meccsének összefoglalóját feltölti a YouTube felületére, amely egy jó példaként szolgálhat a tartalomgyártók számára.

A kutatási eredményeket tekintve nagy szenzációra nem derült fény, amely sejthető is volt. Azonban ennek ellenére nagyon értékesek ezek az eredmények a jövőre nézve, hiszen érdekes lesz majd összehasonlítani ezeket a számokat a következő évi kutatás adataival. A hirdetők és tartalomgyártók számára nagyszerű iránymutatást adhat arra vonatkozóan, hogy milyen célcsoportokat lehet elérni hatékonyan, és hogy milyen témájú tartalmakra mutatkozik igény a felhasználók részéről.

A kutatás részletesen kitért még a YouTube-on megjelenő hirdetések hatásaira is, amely jelentősége miatt egy saját cikket érdemel, így hamarosan annak eredményei is érkezni fognak.

Amennyiben hasznosnak találtad cikkünket, akkor a közösségi gombok segítségével kérlek oszd meg barátaiddal. Kérdéseiteket a cikk alatt kommentben tudjátok feltenni.

Stay Tuned!

 

 

3 komment
süti beállítások módosítása