A YouTube-nak sok hibája van. Az első perctől kezdve az útját állják a feltöltő tömegek, a kevéssé kifinomult technológiával rögzített videók, és a váltakozó értékű tartalmak.
Legnagyobb versenyelőnye az európai és a távol-keleti piacokon van, az USA-ban több hasonló profilú weboldal szorongatja. 2008-ban a Myspace és az MTV volt a nagy vetélytárs, most a Hulu és a Netfix.
Amikor a Google felvásárolta a YouTube videó megosztót, egy olyan cégre tett vételi ajánlatot, aminek rengeteg együttműködésre, fejlesztésre és reklámra volt szüksége ahhoz, hogy jelentős szeplővé váljon.
A felvásárlás körüli internetes sajtóban sok találgatás röppent fel a YouTube-ra fordítandó felesleges energiákkal összefüggésben, de a Google-nak már voltak tervei. A YouTube felvásárlást követő évben, a Google sorra tett vételi ajánlatot olyan fejlesztőcégekre, amiket a videó megosztó számára vásárolt meg, a gyorsabb bővítés és fejlesztés érdekében.
Ilyen cég például az Omnision, a Next New Network (videófeltőltői támogató startup program) Green Parrot Pictures (videó tartalmak minőségéért felelős platform) és a fflick (networking és mikroblog fejlesztő üzletág). Ezek a cégek a Kísérleti fejlesztő laboratórium, és Mérnökök játszótere nevű fejlesztői csoportba kerültek, ahol a YouTube számára fejlesztették tovább szolgáltatásaikat.
A YouTube ügyelt arra, hogy az akvizíciót követően a cégeket egyben tartva, de teljes egészében beolvasztva, a fejlesztői csapat munkáját irányítsa, és külön laborban egyesítse.
Amikor a YouTube képessé vált mindazokra a webmesteri és felhasználói bravúrokra, amikre a piaci fölényhez szükség volt, tartalmi fejlesztésekbe kellett kezdenie, amihez partnerekre volt szüksége. Ebből a motivációból született a VEVO.
Az eredeti elgondolás szerint, a lemezkiadók prémium videói egy külön oldalra kerülnek fel, ami a YouTube felületéről is elérhető, és a videó megosztó tartalmi rendszerét követi. Ez megfelel a lemezkiadó cégeknek is, a YouTube szándéka is beteljesül, miszerint a legnagyobb hirdetők, legjobb minőségű reklámjait szerepeltethesse az oldalon, ahol a szórakoztatóipar legkeresettebb sztárjai hallhatóak.
A Google tehát a YouTube-ot 2008 őszén vette meg, jövedelmezőségére hagyatkozva. Az AdWorsben ismert hirdetési rendszer bravúrját itt is alkalmazva azonnali profitot akart. 2009 tavaszán aláírták a VEVO csatorna elindításáról szóló szerződést az Universal-al, akihez később az eredeti üzleti prognózisoknak megfelelően a Sony Music Entertainment, az Abu Dhabi Media és az EMI és a E1 Entertainment is társult (vagyis saját licenceket osztott meg).
A VEVO-t olyan videó hubnak szánták, ami megcélozza a hirdetőket és az MTV-vel szemben a prémium videós szolgáltatásban első lesz. És sikerült!
A lemezcégek területi bevételei és az angol ajkú internet felhasználói közösség miatt a VEVO kizárólag az USA, UK, Kanada és Írország területén érhető el, és a közeljövőben ez nem is fog változni. Természetesen vannak olyan lokalizált zenecsatornák, ahol a VEVO szabványoknak megfelelő, a helyileg népszerű előadók videó klippjei kerülnek feltöltésre, de ez kevéssé hasonlítható az igazi felülethez. Jelenleg a VEVO-n lévő közel 90.000 videónak, az egyharmada tekinthető meg a YouTube csatornáin keresztül a világ minden pontjáról, de így is hatalmas napi nézettséget és aktivitást produkál.
A hirdetők számára a VEVO minősítési rendszert dolgozott ki. A minősítésről csak annyit lehet tudni, hogy a Google eredeti célja szerint a világ legdrágább brandjeit akarta a videó megosztó felületére meghívni. Olyan felületet akart, ami reális alternatívája a legdrágábbnak ítélt, televíziós reklámpiacnak.
A VEVO abban a tekintetben felülkerekedett az MTV-n hogy videópremierjeit 50 milliónál is többen követik. Egy- egy videóklipp, amit itt mutatnak be első ízben megdönt olyan nézettségi rekordokat is, amelyek korábban a letöltőportálok forgalmában is szokatlanok voltak. A VEVO-n szereplő videóklippeket többször fűzik össze lejátszási listának a felhasználók, mint a YouTube-n lévő egyéb videókat. A csatornán közölt videók minőségét a lemezkiadók szavatolják, így az itt terjesztett videók kép és hangminősége (főleg a 2011 utáni feltöltések esetében) a legmagasabb minőségi kritériumoknak felel meg, nézhetőek HD minőségben is.
2012 első hónapjának híre volt, hogy a Facebook tárgyal a YouTube-al a közösségi oldalon nézhető VEVO minőségű videók jövőjéről, és a hirdetési bevételen való osztozásról. A szaksajtó szerint az együttműködésből 2013 előtt nem lesz semmi, de a digitális zenei paletta ésszerű bővítése korábban is jó üzleti modell volt, még akkor is, ha a VEVO létrehozásának költség oldala igen magas volt az akvizíciókat és a fejlesztés ütemét (Google content ID) figyelembe véve, de a bevételi oldal növekedése olyan gyors és meggyőző volt, hogy jól megtérülő befektetésnek minősíthető.
Stay tuned!