Megérkezett az első hazai YouTube fogyasztói szokásokat felmérő kutatás

2012. november 27. 15:26 - Farkas Dániel - HD

Többé már nem kell a sötétben tapogatózva óvatos becsléseket adni arra vonatkozóan, hogy kik a hazai YouTube-ozók, hiszen a Google nemrégiben közkinccsé tette az első hazai médiafogyasztási kutatását a YouTube-ra vonatkozóan. Megtudhatjuk, hogy kik használják az oldalt, milyen gyakran és természetesen azt is, hogy milyen tartalmakat fogyasztanak a magyar felhasználók a felületen.

Márkaismeret és használat

Az ezer főre kiterjedő kutatás a hazai internetes 16-59 év közötti társadalomra reprezentatív, amely így hitelesen szemlélteti a fogyasztói szokásokat. A márkaismertségre vonatkozóan csupán 3 válaszadó volt, aki névről sem ismerte a YouTube-ot, amely így majd 100%-os ismertségnek örvendhet hazánkban is. A konkurenseket tekintve az Indavideo áll a legjobban, hiszen a válaszadók 85%-a ismeri legalább névről a videó lejátszót.Márkaismertség.png

A márkaismertségen túllépve érdemes megnézni, hogy az imént felsorolt oldalak közül melyiket, milyen gyakran használják a felhasználók:

Felület használata.png

A kutatásba viszonyításként bevont Facebook és Google használata lényegesen gyakoribb, mint a YouTube-é, azonban érdemes megnézni, hogy a YouTube-ot csupán 8% nem használja, míg a Facebook közösségi oldalát a megkérdezettek 15%-a nem ismeri, illetve nem is használja.

A közvetlen konkurenseket tekintve a Videa, Indavideo és Vimeo is hatalmas hátrányban van, hiszen ezeket csak nagyon kevesen használják (1-3%) napi rendszerességgel és jelentős réteg egyáltalán nem néz videókat ezeken a platformokon (39-52%).

Kik a legaktívabb userek a YouTube-on?

A YouTube felhasználók korosztály alapján való szegmentálásban nem mutatnak különösebb érdekességet, mivel a 16-29 évesek 53%-a naponta használja a felületet, míg az idősebbeknél már ez az arány jóval kisebb (28% és 12%). Ez egyrészt a családdal és munkával való elfoglaltsággal magyarázható, másrészt pedig a legidősebb korosztály jóval kevesebbet használja az internetet, így a YouTube felületére is ritkábban lép be emiatt.

Kor szerinti gyakoriság használat.png

Hányszor és mennyit YouTube-ozunk egy héten?

A kutatás kitért arra is, hogy összehasonlítsa a TV és a YouTube használati szokásainkat gyakoriság és mennyiség alapján. Az alább látható grafikonról megállapítható, hogy a TV még jelentős előnyben van a YouTube-al szemben mind gyakorisági, mind mennyiségi alapon. Fontos azt kiemelni, hogy a TV használat mértékét is ebben a kutatásban mérték fel, amely így csak az internetező 16-59-es korosztályra nézve lehet reprezentatív. Ez alapján a válaszadók 92%-a ha YouTube-ozik, míg csupán 82% a TV-t nézők aránya, amely komoly eredmény a videós portál részéről.

A válaszadók átlagosan közel 5 napon tévéznek egy héten 13,5 óra terjedelemben összesen. A YouTube használatánál ezek a mutatók 3,2 nap hetente, amely 7 órás időtartammal párosul. A TV-zés volumene tehát duplája a YouTube használatnak, azonban nagyon érdekes lesz ezeket a számokat 2013 utolsó negyedévében is megnézni, mert nagymértékű volumen és gyakoriság növekedés is várható a YouTube részéről a jelenlegi kilátások tükrében.

YouTube Vs Tv - Nap és Óra összehasonlítás.png

Az két médium használatával eltöltött idő megoszlása a hétköznapok és hétvégék viszonylatában hasonlóan alakul. Az eredmények alapján 7 óra 46 percet töltünk összesen hétköznap tv nézéssel, addig a hétvégén ez a mennyiség 5 óra 30 perc. A YouTube-nál 3 óra 53 perc az összidő hétköznap, míg hétvégén 3 óra 5 perc a videó nézéssel eltöltött idő. A hétvégéken tehát többet használjuk a TV mellett a YouTube-ot is.

A YouTube esetében mára már nem elegendő csupán figyelembe venni az asztali és hordozható számítógépeket, mivel az okostelefonok és táblagépek elszaporodása megköveteli ezeknek az eszközöknek a vizsgálatát is, ami a tartalomfogyasztást illeti.

mobileszközökkel mennyit toljuk.png

Mivel a válaszadók több eszközt is megjelölhettek, hogy melyikkel szoktak videókat nézni így ez magyarázza a 100% feletti értéket a YouTube esetében. Az okostelefonok 21%-os eredménye önmagában még nem annyira jelentős, azonban ezzel a készülékkel is heti 4 órát YouTube-oznak a felhasználók. A tabletek pedig igazolják saját rendeltetésüket (szórakoztató tartalmak fogyasztása pl: videók, zenék) hiszen többször és többet használják őket, mint az asztali gépeket vagy laptopokat.

A YouTube-on mindig főműsoridő van!

A TV adók nézettsége és a tévézés volumene hatalmas különbségeket mutat a reggeli és esti időszakban, hiszen sokan csak munka után ülnek le a kanapéjukba és kapcsolódnak be a tévés műsorokba. A kutatásban arra voltak kíváncsiak, hogy a „főműsoridő effektus” hogyan jelenik meg a YouTube esetében.

peak time time schedule.png

Az ábráról könnyedén leolvasható, hogy a YouTube felületén kis túlzással élve mindig főműsoridő van. Ennek legfőbb oka az, hogy a sokak használják a videós oldalt háttér zenehallgatásra munka, tanulás vagy akár főzés (stb.) közben. A folyamatos elérés persze nem biztosítja a fogyasztók folyamatos figyelmét, azonban mégis nagyobb tér nyílik a hirdetők számára reklámjaikat pozícionálni.

Miben rejlik a YouTube ereje a hirdetők számára?

A YouTube háza tájáról minden alkalommal azt hallhatjuk, hogy a Videó megosztó portál nem a TV babérjaira kíván törni a hirdetések területén, hanem inkább kiegészítvén azt, növeli az egyes reklámkampányok célcsoport elérését, hatékonyságát. Ez a feltételezés igazolódott be ebben a kutatásban is, hiszen a válaszadók 12%-a az, akik nem néznek TV-t, azonban jelen vannak a YouTube-on. Ezt a plusz elérést pedig vétek lenne nem kihasználni a hirdetők oldaláról. A jövőben ezért minden bizonnyal egyre több YouTube pre-roll hirdetéssel (videó előtt lejátszott hirdetés) megtámogatott TV-s kampányt láthatunk majd.

A YouTube és a TV reklámokkal kapcsolatos további kutatási eredményeket következő cikkeink egyikében közlünk majd, így hát érdemes lesz minket figyelemmel követni.

Mit nézünk a YouTube-on?

Az előzőekben megismerhettük, hogy kik, mennyit és milyen sűrűn használják a YouTube felületét az első hazai készítésű kutatásból, azonban nem esett még arról szó, hogy ezek a felhasználók milyen tartalmakat fogyasztanak a legszívesebben a videómegosztó felületén.

Milyen tartalmakat nézel.png

Csakúgy, mint a többi kérdésnél, itt is a TV-vel állították párhuzamba a válaszokat, amely jó összehasonlítási alapot tud adni, hogy mely tartalmak népszerűek az egyes médiumokon. A televíziót külön nem emelnénk ki, inkább a YouTube-ra vonatkozó adatokat elemezzük most. Ahogyan azt várni lehetett a zene kategória toronymagasan vezet a többi kategória előtt 79%-al. A második helyen 33%-al a filmek végeztek, amelyek jelenléte az elmúlt 1 évben nagyon megerősödött a felületen a szerzői jogok tisztázása után. A televízióhoz képest a sport és a talk show kategória van a legkevésbé lemaradva. A sport kapcsán friss hír, hogy a Magyar Labdarúgó Szövetség ezentúl minden hazai első osztályú labdarúgó meccsének összefoglalóját feltölti a YouTube felületére, amely egy jó példaként szolgálhat a tartalomgyártók számára.

A kutatási eredményeket tekintve nagy szenzációra nem derült fény, amely sejthető is volt. Azonban ennek ellenére nagyon értékesek ezek az eredmények a jövőre nézve, hiszen érdekes lesz majd összehasonlítani ezeket a számokat a következő évi kutatás adataival. A hirdetők és tartalomgyártók számára nagyszerű iránymutatást adhat arra vonatkozóan, hogy milyen célcsoportokat lehet elérni hatékonyan, és hogy milyen témájú tartalmakra mutatkozik igény a felhasználók részéről.

A kutatás részletesen kitért még a YouTube-on megjelenő hirdetések hatásaira is, amely jelentősége miatt egy saját cikket érdemel, így hamarosan annak eredményei is érkezni fognak.

Amennyiben hasznosnak találtad cikkünket, akkor a közösségi gombok segítségével kérlek oszd meg barátaiddal. Kérdéseiteket a cikk alatt kommentben tudjátok feltenni.

Stay Tuned!

 

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://youtube.blog.hu/api/trackback/id/tr894929872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diart 2012.12.04. 23:25:10

Ez egy nagyon érdekes és hasznos cikk! Engem érdekelne, hogy tudtok- e valami jó tippeáltal meghírdetett álommeló pályázaton. A cél több ezres nézettség:) www.youtube.com/watch?v=RV1xEIyNblY

Farkas Dániel - HD 2012.12.05. 13:57:32

Kedves Diána,

Meleg szívvel ajánljuk a többi cikkünket is, hiszen számos forgalomnövelő beállítási lehetőségről írtunk már.

Szó volt tagelésről, leírás szerkesztésről, egyéni indexkép beállításról és még sok minden másról is. Ezek a cikkek lehetnek számodra a legrelevánsabbak:
youtube.blog.hu/2012/10/26/hozd_ki_a_legtobbet_a_csatornadbol
youtube.blog.hu/2012/10/18/fiok-_es_csatornabeallitas_a_youtube_feluleten
youtube.blog.hu/2012/10/15/ismerkedes_a_youtube_feluletevel_i_resz

reméljük ezekből tudsz további hasznos információkat, ötleteket és tippeket meríteni.

Sok sikert a népszerűsítéshez! :)

Üdv,
Farkas Dani
HD marketing