Minőségi tartalmat előállítani a YouTube-ra nem csak sok időbe, hanem sok pénzbe is kerül. Azon túl hogy egyszeri nagy összegekről beszélhetünk, havonta felmerülő költségek lehetnek. Akkor még nem is szólva olyan "extra" eszközökről, mint egy drón beszerzése, amivel "más nézőpontból" forgathatjuk új tartalmunkat.
Honnan tud egy egyszerű YouTuber erre pénzt szerezni? Hát a követőitől.
A közösségi támogatás vagy crowdfunding felfutása a gazdasági válságnak köszönhető. Itt nem aprópénzre kell gondolni, hiszen például a legismertebb amerikai crowdfunding oldalon a Kickstarter-en, a 2009-es indulása óta már 8,7 millió ember adakozott össze 1,7 milliárd dollárt (!) 85.000 projektre. Egy projekt finanszírozása igényelhet egyszeri összeget (például eszköz beszerzés), de lehet havonta felmerülő költség (például forgatási helyszín bérlése). Mindkét esetben meg tudjuk találni azokat az oldalakat, amik segítségével pénzt tudunk gyűjteni terveinkhez.
100+ nemzetközi oldal foglalkozik ilyen tevékenységgel, ezek egy része kialakított valamilyen fókuszt, hogy milyen projektekre lehet segítségükkel pénzt gyűjteni. Így vannak kifejezetten zenészek támogatására létrejött oldalak (ArtistShare, PledgeMusic), egészségügyi oldalak (Myfreeimplants, gofundme) és non-profit szervezeteket támogatók is (Weeve, GlobalGiving).
A legtöbb oldal egy adott projektre enged gyűjteni fix összeget adott időszakon belül, de például a Patreon - aki hamarosan beolvasztja a hasonlóan működő Subbable oldalt - tökéletes egy YouTuber számára, mivel itt lehet folyamatos "támogatókat" toborozni.
Például a népszerű a cappella zenész/YouTuber Peter Hollens is itt gyűjt pénz a videóihoz, jelenleg közel 7000 dollárt kap (mínusz a patreon 5%-os fix és a bank tranzakciókra felszámolt 2-4%-a) minden új tartalom előállításához a támogatóitól.
Peter nagyon jól használja a rendszer nyújtotta lehetőségeket, hiszen elmondja, hogy mire kell a pénz; megmutatja az eredményt; kijelölt támogatói szinteket, így a többet adakozók ajándékokra számíthatnak.
Arra, hogy támogassák a néző, minden videójának outro részében felhívja a figyelmet.
Hogyan tudok közösségi támogatást indítani?
Első lépésként válassz egy "rendszert", akár az alább felsoroltak közül.
- Aztán egy rövid regisztrációt követően add meg elérhetőségeidet.
- Írj egy jó címet a projektnek, add meg a záró időpontot, határozz meg egy projekt "cél összeget".
- Írj egy nagyon jó leírást a projektről: mire gyűjtesz; mit csinálsz ha megvan a tervként megadott összeg.
- Ajánlj fel ajándékot/extra információkat a támogatóknak.
- Indítsd el a projektet.
- Szponzoráld minden felületeden: Facebook, YouTube, honlap/blog. Lehetőleg időszakosan is (posztok) és fixen is (intro,outro, videó leírás, social gombok) promotáld.
Milyen lehetőségeket nyújtanak az egyes rendszerek és mennyiért?
Figyelj arra az egyes rendszereknél, hogy van ahol a "mindent vagy semmit" elv alapján ha nem éred el a tervként felállított összeget a megadott határidőig, akkor nem kapod meg a támogatók által felajánlott összeget. Ilyen például a Kickstarter is.
Név | Projekt típusa | Fix jutalék | Pénzügyi jutalék (utalásonként) |
Kickstarter | Egyszeri | 5% | 3%-5% |
Patreon | Folyamatos | 5% | 2%-4% |
Indiegogo | Egyszeri | 9%+3% | 7000 Ft körüli összeg |
Crowdrise | Egyszeri | 5% | 3% |
YouTube Fan Funding | Egyszeri | 5% | 60 Ft körüli összeg |
Nektek mennyire jött be a crowdfunding? Ha még nem használtátok, belevágnátok egy projekt erejéig?
Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal is.
Stay Tuned!