Hogyan hódította meg egy svéd srác a YouTube csúcsát

2014. május 21. 11:24 - Tóth Bálint Star Network

Ebben a cikkünkben szeretnénk egy kis érdekességet bemutatni, amely sok YouTube felhasználó számára fontos kérdés. Bemutatjuk nektek PewDiePie-t (csatornája itt érhető el: https://www.youtube.com/user/PewDiePie), aki jelenleg a YouTube legtöbb feliratkozójával rendelkező csatornáját birtokolja, és bemutatjuk, hogyan érte el oda, ahol most áll. Tarts velünk, számos érdekes és hasznos tanulsággal fogunk szolgálni!

PewDiePie csatorna borító.PNG

Ki is PewDiePie? Igazi nevén Felix Arved Ulf Kjellberg, svéd származású és jelenleg 24 éves srác, aki csatornáját 2010-ben hozta létre, és azóta elsősorban játékvideókat tölt fel, valamint számos vicces  vlog videót. Jelenleg egy óriási, közel 27 MILLIÓS (!) feliratkozó bázisnak örvendhet, egy videóját átlagosan legalább 1 millióan megtekintik, és majdnem 4,5 milliárd összmegtekintéssel büszkélkedhet, amellyel már jelentős versenytársa lehet a televíziós csatornáknak. Felmerülhet a kérdés, hogy ezt hogyan sikerült elérnie egyáltalán? Mi az, aminek köszönhetően más gamer és úgy általában az összes többi YouTube csatorna fölé tudott emelkedni?

Ehhez először kicsit vissza kell ugranunk az időben 2005-be, amikor is a  YouTube megszületett. A videóportál megjelenésével emberek ezrei töltötték fel videóikat, legyen a zenélős, trükköket bemutató vagy éppen cicákkal teli. Ebben a helyzetben természetesen törekedni kellett a YouTube-nak arra, hogy a kereső a legjobb videókat adja ki, így meg kellett határozni, milyen mutató fogja eldönteni, hogy egy videó jó vagy nem. Végül akkor a megtekintések száma lett meghatározó szám, vagyis azt követően minél nagyobb megtekintés számmal rendelkezett egy videó, minél többször nyitották meg, annál jobb helyezést ér el az ajánlókban. Kezdetben ez jó megoldásnak látszott, azonban később megjelentek a trükköket alkalmazó felhasználók.

Sokan kijátszották a rendszert, mégpedig úgy, hogy olyan indexképet választottak a videónak, ami figyelemfelhívó volt, és a felhasználó megnyitásra ösztönözte. A videó megnyitása után azonban kiderült, hogy maga a tartalom silány és igénytelen, de ez nem számított már, hiszen a videóra rákattintottak, és így a megtekintés száma is nőtt.

Megtévesztő indexképek.PNG

Hogy ezt megszüntessék, 2012 márciusában új algoritmus jött létre, amely már nem a megtekintések számát figyelte, hanem az átlagos nézettségi időt, vagyis azt, hogy hány percet néznek meg a videóból a felhasználók, Minél többet, annál jobb helyezést kap a videó. És ezzel jött el a játékvideók korszaka!

A játékvideók többségében egyszerű felhasználók otthon játszanak, szórakoznak, és ezt töltik fel YouTube-ra. Ennek elkészítéséhez szinte semmi utómunkára, és bármilyen más, plusz időt és pénzt igénylő tevékenységre nincs szükség, így ilyen videókat akár naponta is fel lehet tölteni (PewDiePie is így tesz). Jelenleg átlagosan hetente 8 videót tölt fel 2010 óta, így már 1763 videóval rendelkezik!

Továbbá a játékvideók egyre népszerűbbé válásával egyre többen néztek végig ilyen játékvideókat, vagyis ezeknek az átlagos nézettségi idejük magas, és így a csatorna is magasabb helyezést élvezhet. Egy 2013-as kutatás szerint a játékvideók átlagos hosszúsága közel 10 percet tesz ki, de PewDiePie-nál nagyon sok 15 perces vagy annál is hosszabb is található.

PewDiePie videó.PNG

Na de miért pont PewDiePie az, aki ilyen nagy hasznot húzott az egészből? Természetesen a 2012-es algoritmusváltás előtt már rendelkezett több millió feliratkozóval, amit elsősorban a jó, vicces és rendszeres tartalomnak köszönhető, de a váltás után nőtt meg igazán drasztikusan a csatorna. Csak 2013 júniusában 1,5 millióval nőtt a feliratkozói szám és a 212 millióval a nézettsége! Az első ok, ami ennek hátterében áll, a már korábban kifejtett nézettségi idő. A második ok, ami csak rá jellemző, és ami kiemeli a többi gamer csatorna közül, az a csatorna nemzetköziségében rejlik.

A YouTube algoritmusa alapvetően helyi videókat helyezi előnybe a keresőben számunkra, tehát Magyarországon magyar videókat, Kaliforniában kaliforniai videókat. Vagyis egy magyar csatorna először főleg magyar keresések során jelenik meg jobban, és a népszerűség növekedésével terjedhet tovább más országokba, régiókba. PewDiePie eredetileg a csatornát Svédországban hozta létre, így a svéd kultúrában és közönségben terjedt el először. Nem sokkal később azonban elköltözött Olaszországba, és a YouTube is ezt az országot érzékelte a csatorna forrásaként, így az olasz nézőknél is gyorsan elterjedt. És mindehhez hozzájárul, hogy angol nyelven tölt fel videókat, így az USA-ban, Nagy-Britanniában és a többi angol anyanyelvű országban is nagyon gyorsan terjedt. És ezt egyetlen más csatorna sem tudta egyelőre reprodukálni. 

Összefoglalásként nézzük még egyszer, mik azok a tényezők, amik PewDiePie sikeréhez hozzájárultak?

PewDiePie.PNG

A YouTube-on található egy hosszabb angol nyelvű összefoglaló arról, hogyan lett PewDiePie a number one, ha érdekel titeket, itt megnézhetitek: https://www.youtube.com/watch?v=EgMqhEMhVV8

Reméljük cikkünk érdekes volt számotokra, és megosztjátok a közösségi linkek segítségével! Minden megosztást előre is köszönünk!

Stay Tuned!

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://youtube.blog.hu/api/trackback/id/tr166173767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

the_daver 2014.05.22. 00:35:42

Belefért volna pár szó PDP körüli ellentmondásról, nevesül hogy sokak szerint ő egy személyben felelős a gamerek és Let's Play! videók lejáratásáért.

Katamori 2014.05.22. 01:48:10

@GERI87: Mi olyan rohadt hihetetlen ebben? No offense, tényleg nem értem.

meszi 2014.05.22. 07:36:34

azért én megemlíteném a cikkben, hogy kik a szülei

Void Bunkoid 2014.05.22. 07:40:37

@GERI87: bármilyen meglepő is, régebbi (főleg DOS-os) játékok esetén már sokszor vagy nem találok dokumentációt, vagy lusta disznó vagyok dokumentációt keresni az irányításukra (nagyon sok régi játék, főleg szimulátorok igen komplex, mindenféle billentyűkombinációs irányítással működik, nem a két analóg kar meg öt gomb és csá), valamint így 2014-ben hiába nosztalgiafeeling, személyesen megint megélve sokszor igen csúnyák, illetve vontatott-idegesítő játékélményt adnak...így régi dosos cuccoknál sokszor már nem szórakozok dosboxszal meg a végigjátszásával, inkább végignézem jutúbon a playthrough videót és örülök hogy nem nekem kell szopni az idegesítő irányítással meg a szemet kiverő kockapixelekkel.

OFF: amúgy a legjobb svéd csatorna még mindig a Regular Ordinary Swedish Mealtime :)

SemBoga 2014.05.22. 07:54:23

@GERI87: én meg szoktam nézni néha ilyen videókat, mert ez is bőven elég nekem egy játékból - időm nem mindig van magam kipróbálni, a lényeget meg így is látom

kb. mint egy sportközvetítés :)

Chimorin 2014.05.22. 08:04:40

Azért ez a mondat így egy kicsit erős:
"Ennek elkészítéséhez szinte semmi utómunkára, és bármilyen más, plusz időt és pénzt igénylő tevékenységre nincs szükség"
1. Persze vannak azok a videók, amikor egyben felvesznek több órányi gameplay-t, és aztán azt bontják fel 20-25 perces blokkokra. Ez ideális esetben tényleg csak a részek szétvágása, opcionális intro+outro hozzáadás, renderelés kombóból áll.
2. Viszont pl Minecraft (mint az egyik legnépszerűbb let's play alap) vagy Skyrim megköveteli a "kamerán" kívüli mellékmunkát is, ami adott esetben marha unalmas lenne a nézőknek. Ilyen mondjuk a nyersanyaggyűjtés vagy egy adott skill fejlesztése. Ezeknél számít, hogy a delikvens a valóban érdekes részeket vágja össze, és mellette a narráció sem mindegy.

Csabeeeee+e 2014.05.22. 08:22:51

Szerintem nem ott van a gond, hogy vannak gameplay videók, Colin Dirt 2-ben én is úgy csináltam meg a Horvát szakaszon az első pályát Extreme fokon - vagy, hogy hívják a legmagasabb szintet :D -, hogy láttam videjón, hogy csúnyán ki kell használni, amit a motor még nem a pálya szélének csapódásának érzékel - a pixelek szerint és a fizikai motor szerint ez a határ nem mindíg esett egybe -.
Itt az a gebasz, hogy miért pont ilyen tartalommal lehet csúcsot dönteni??? Ha ez egy jól megjáratott csatorna lenne, üsse kavics, ám legyen. Van diffi oltári tré házi készítésű gameplay, meg professzionális között, és a minőséget értékelni lehet.
Dehogy erre szomjazik a YouTube közössége a legjobban??? Ne már!!!

Gobir 2014.05.22. 08:30:16

Kedves Balint,

Elfelejtetted megirni a sikerhez vezeto 5. tenyezot espedig azt, hogy a media felkapja az embert, he eler egy bizonyos nezettseget. Az, hogy az index es meg masik egymillio hirportal egymast tullicitalva ir a sracrol, valamicsket hozzatesz az ismertseghez.

Ugyanez a meret a lenyeg elv vonatkozik cegekre. Ha az Apple igazgatoja elboffent valamit, vagy a cegtol kiszivarogtatnak valamit (kiegeszitokrol, akarmirol) egesz biztos, hogy a vilagon mindenki olvasni fogja, nagy szivesseget teve az Apple-nek. Reklamra joforman nem is kell kolteniuk, megkapjak a lelkes ujsagiroktol. Ha egy kis ceggel keszul interju, es az alany ki meri mondani a sajat cege nevet, rogton bekotik a szajat, hogy ez bujtatott reklam, torolni kell ezt a reszt.

Szerintetek a kattinthato linkekkel ez a cikk reklam vagy nem reklam?

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.05.22. 08:34:53

Csak a belinkelt videót néztem meg de elég idegesítő arcnak tűnik.
Kíváncsi lennék a reklám bevételek hogy alakultak számára.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2014.05.22. 08:36:19

Nézzük a siker okait!

Piaci rés megtalálása.
Sok és minőségi munka.
Rendszeresség.
Kitartás.
Elhivatottság.
Angol nyelvtudás.
Meg persze szerencse.

Bárki nekiállhat utána csinálni. :)

Fotelrocker · http://budapest.blog.hu 2014.05.22. 08:43:46

@Madnezz: "Meg persze szerencse" - maradjunk ebben az utóbbiban.
Néha elemzős kedvemben vagyok, és megnézegettem, hogy UGYANAZ a tartalom egyik felhasználónál 200-as nézettségnél tart, másiknál 20.000-esnél - és a feltöltés ideje alig különbözik. (Nem én vagyok az "egyik" felhasználó, nem a sértődöttség beszél belőlem :) )

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2014.05.22. 08:48:31

@Mityu "aljanép" MG:
Igazad van... viszont, ha valaki úgy csinálja ahogy írtam, akkor abból a 200 nézőből lehet sokkal több is idővel, míg ha nem úgy teszi, akkor valszeg soha. A legtöbb dolog kicsiben indul.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2014.05.22. 08:58:33

@Mityu "aljanép" MG: Tipikus példa a facebook. Közösségi oldal volt már rengeteg mikor elindult, mégis legyőzte őket.
(Amúgy amiért dühös vagyok a mostani hazai rendszerre, az az, hogy az ilyen vállalkozó kedvűeket elkergeti az országból. Gondold el, mit szólnának a pártok, ha egy olyan dolog, mint ez a videofeltöltősdi bevételéből ők nem kaphatnák meg a részüket?)

fritoz222 2014.05.22. 09:22:23

ez a srác fél percnél tovább szerintem kizárólag 12 éves kor alatt emészthető..

ez az egész "let's play" "reaction video" mizéria az agyamra megy, már nincsenek is normális végigjátszás videók ha az ember elakadna anélkül hogy valaki végigröhöné/visítaná az egészet, rosszabb esetben még a pofája is ott virít a sarokban kitakarva a kép negyedét.

Tóth Ernőné · http://35mm.blog.hu 2014.05.22. 09:22:24

De akkor a feltöltött teljes filmek csatornái kéne hogy elől legyenek mindig, hiszen azokat többnyire végig nézik, és azok ugye kb. másfél órásak.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.22. 09:33:00

Én csak azt nem értem, ki iratkozik fel ilyesmire? Ennyi ember van, aki minden játékvideót látni akar? Régebben még elkülönült, hogy valaki lövöldözős vagy stratégiai játékokat szeret...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.22. 09:35:42

@Madnezz: Magyarországon lehet már a Youtube videókból közvetlenül pénzt keresni? Emlékeim szerint tavaly ellenőriztem legutóbb, akkor még nem voltunk az engedélyezett országok között.

BenyoBoy 2014.05.22. 09:49:45

@Online Távmunkás: Külsős partnercégen keresztül lehet. Én is partner lettem tavaly, amit egyelőre egy egyéves szerződéssel biztosítottam. Amint valaki elér egy bizonyos nézettséget és feliratkozószámot és ezt természetesen tartani is tudja, az illető bárhonnét származhat, az esélye már megvan arra, hogy partner legyen. :)

BenyoBoy 2014.05.22. 09:51:49

@fritoz222: Pedig itthon is vannak jó csatornák, pofátlanul, az enyém mellett ajánlanék még két igényeset. :)
www.youtube.com/user/BenyoBoy
www.youtube.com/user/HunRetroWalkthrough
www.youtube.com/user/SenshiInoue
Ezekben garantálom, hogy nem tizenéves hülye gyerekek játszanak artikulálatlanul visítozva és röhögve. :)

Tinman 2014.05.22. 10:23:38

"Ennek elkészítéséhez szinte semmi utómunkára, és bármilyen más, plusz időt és pénzt igénylő tevékenységre nincs szükség"

Marhaság. Elég nagy.

1. Ha konzolról rögzítesz szükséged lesz egy digitalizáló eszközre. Legyen az USB-s vagy belső, ez nem 2 forint. Ha jó minőséget akarsz 40k körül kezd el alakulni a dolog. Ha PC-n rögzítesz nem árt az erős hardver hiszen egyszerre játszol és rögzítesz u.a. a gépen és mivel jó minőséget szeretnél annak ára van.

2. Jó minőségű mikrofonra/fülesre van szükséged, amin nem csak szoftveres zajszűrés van.

3. Ha legálisan játszol a nyilvánvalóan megvásárolt op. rendszer mellé, vágó és szerkesztő szoftverek is szükségesek.

4. Nem árt a gyors net elérés sem, na meg az elkészült anyagot fel is kell töltened, ami általában mindenhol lassabb, mint egy letöltés ergo a gép mindig áramot zabál ilyenkor is.

5. Utómunka. Nagyon sok meló van vele.
Egyrészt lehet, hogy hangosítanod, halkítanod kell részeken, ki kell vágnod nem kívánt zajokat, köhögést, tüsszögést, k. anyázó szomszédot, kutyaugatást etc.
Másrészt ha béna vagy az adott játékban és sokszor halsz, az 1-2x még vicces is lehet, de 20x nem, így értelemszerűen vágnod kell és az értékelhető anyagot beletenni.

Tömörítés/átkódolás/ esetleg extra tartalom belekódolása! Nem tölthetsz fel youtube-ra 10GB-os fájlokat, mert az életben nem töltöd fel, ha átlagos neted van, így át kell kódolnod. Ehhez nem elég egy Celeron 2 GHz-es vas, ergo az utómunkára használt PC költsége sem elhanyagolható.

Vannak akik feliratozzák, effektezik a videókat, sőt olyan is van, aki más nyelvű szinkront is feltölt.

Egy 60-80 órás játék végigjátszásának elkészítéséhez szükséges idő, úgy, hogy az valamennyire youtube képes legyen összesen 200 óra. Persze egy egyszerű "bemutatom 10 percben" video jóval kevesebb idő.

Macropus Rufus 2014.05.22. 10:25:16

én továbbra sem értem, hogy miképpen is érdekelhet 27millió embert ez... bár lehet már öreg vagyok a dologhoz, de én ezt a vine őrületet sem értem...

Laptop szerviz · http://www.doctorhouse.hu/laptopszerviz 2014.05.22. 10:27:46

@Madnezz: igen és kb. bármilyen business-hez ezek kellenek, hogy sikeres legyél :)

Laptop szerviz · http://www.doctorhouse.hu/laptopszerviz 2014.05.22. 10:28:37

akik nem értik, hogy miért néz valaki ilyeneket, megkérdezném, hogy néztek-e valaha pornót? :)

Tóth Bálint Star Network 2014.05.22. 10:38:31

@Gobir:
Kedves Gobir!
Köszönöm a hozzzászólásodat, valóban erről nem volt szó a cikkben és mégis fontos!
Üdv
Bálint

Tóth Bálint Star Network 2014.05.22. 10:44:31

@Tóth Ernőné:
Kedves Tóth Ernőné!
Ha kizárólag a videók hosszúságát nézzük, valóban ennek kéne lennie, azonban az átlagos nézettségi időn kívül további szempontokat is figyelembe vesz a YouTube, így például a videókra való reakciók mértékét, a kommentek számát. Egy teljes film esetén ez sokkal kisebb mint egy játékvideónál, játékvideók esetén több kommentet és párbeszédet lehet látni, így ezt a YouTube magasabb pozíciókkal is jutalmazza méginkább. Továbbá a teljes filmeket sokszor nem azok töltik fel, akik annak jogaival rendelkeznek, így a YouTube számára úgymond ez jogtalan, és nem is preferálja emiatt.
Remélem ezzel sikerült a válaszolni az esetlegesen felmerülő kérdésére!
Üdvözlettel
Tóth Bálint

norbert79 · http://norbert79.deviantart.com 2014.05.22. 11:28:20

Figyeljetek: PewDiePie nagyon sok horror-játékról töltött fel videót. Szerintem ha ebbe belegondoltok, ennyi a siker kulcsa: ki nem röhögi magát halálra egy olyan srácon, aki összefossa magát digitális horroron, s ehhez még egy nagy adag bolondság és jó előadóképesség társul?
Rally videó? Nem izgalmas téma a közönségnek. Repülőszimulátor? Nem izgalmas téma a közönségnek. Az kell, ami bárkit megfog. Minecraft videók is elég célközönség alapúak, ráadásul mindig az agyon-moddolt videók szerepelnek csak fenn.

Szóval a srác jó témát választott, elég sokat szeret hülyéskedni is. Mi kell még?

page69 2014.05.22. 11:29:39

Hát ebből a cikkből semmi olyan nem derült ki, amire magamtól nem jöttem volna rá.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.22. 11:31:11

@BenyoBoy: Szóval nincs változás, nem lehet közvetlenül összekötni az Adsense fiókkal.

Nagy Eszti 2014.05.22. 11:36:02

Lehet, hogy most sokan a torkomnak ugranak, de én feliratkoztam. 27 évesen. Nem nézem az összes videóját, a vlogjait, de alapvetően egy annyira kis vidám srác. Egy nehezebb nap után, meg csak úgy jól esik egy ilyen kis könnyed humor, amihez egy kicsit sem kell gondolkoznom. Játékokkal is szerettem játszani, most már kevésbé, de elnézem, ahogy játszik vele. Sokféle humornak vagyok a híve, szeretem az ilyet is és ahogy látom sokan mások is.

GERI87 2014.05.22. 12:27:29

@SemBoga:

Arról van szó hogy emberek nem játszanak, nem megnézik hogy kell végigvinni egy pályát pl, hanem nézik baszki mint egy mecset, szánalom...

Oktogon8 2014.05.22. 12:40:26

@Nbl:

4500/1763= 2,55 millió átlagos nézettség per videó

Az több mind 1 millió :)
A videók többsége jellemzően 1 millió körüli nézettségű.

Nbl 2014.05.22. 12:45:27

@Oktogon8: Igen tudom, pont erre próbáltam rámutatni :)

odamondó 2014.05.22. 13:29:11

@laptop szerviz: gondolom viccelsz vagy csak trollkodsz.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2014.05.22. 15:33:08

@laptop szerviz: :D
Pont erre akartam rámutatni. Ez egy komplett, profi vállalkozás.
Amúgy, hogy a nyavalyába tesz fel heti nyolc videót, mikor azt le kell játszani, szerkeszteni, feltölteni stb? Csak nem nagyobb csapat csinálja?

Oktogon8 2014.05.22. 16:09:51

@Nbl:

Nem, te ott kerestél hibát kerestél a cikkben ahol nincs :)

A cikk nem használja a 100%-ig precíz alsó kvartilis vagy medián kifejezéseket, az "átlagosan legalább" valami ilyesmire utal hétköznapi nyelven.

Félrevezető lett volna 2,5 milliós nézettségű videókról írni (ami a számtani átlag), amikor a jellemző az 1 millió körüli.

Amúgy 2,5 millióra azt írni, hogy több mint 1 millió teljesen helytálló állítás. :)

Katamori 2014.05.22. 18:03:44

@Online Távmunkás: Lehet, hasonlóképp működik, mint a honlapokra rakott reklám, csak itt a videó a hirdetési felület.

Katamori 2014.05.22. 18:09:12

@GERI87: Hol ebben a szánalom? A kommentár plusz élvezetet ad hozzá a videóhoz. Jó, már akinek.

- ha olyan játékról néz videót a delikvens, amit még nem ismert, akkor gyakorlatilag a videókészítővel együtt "izgul", hogy jaj mi lesz, vagy esetleg épp a kommentár magyarázza el neki azt
- ha pedig általa már ismert játékról néz, akkor szórakoztathatja a kommentátor reakciója

Benne voltam/vagyok ebben a dologban egy ideje, és bár én kicsit kinőttem belőle, sokféleképp elmondták már nekem nézőim, hogy miért szeretik az ilyeneket.

Egyáltalán nem szánalmas.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.22. 22:17:46

@Katamori: Már lehetséges magyar felhasználók számára is közvetlenül a Google-től pénzt kapni? Fentebb még azt írták, hogy még mindig csak külsős partnercégen keresztül lehet.

Tóth Bálint Star Network 2014.05.22. 23:57:28

@Online Távmunkás:
Kedves Online Távmunkás!
Természetesen már magyar felhasználók számára is lehet közvetlenül a Google-től bevételre szert tenni. Ehhez a hirdetések engedélyezése mellett AdSense fiókra van szükség amit társítani kell a a csatornával. Az AdSense fiókban meg kell adni többek között a számlaszámot, amire aztán érkezik a pénz.
Az AdSense párosításról, annak pontos menetéről itt részletesen tud olvasni: youtube.blog.hu/2013/07/03/youtube_csatorna_osszekapcsolasa_adsense_fiokkal
Üdvözlettel
Tóth Bálint

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.23. 09:25:54

@Toth Balint: Ez jó hír! Tavaly még nem működött Magyarországról. Természetesen van AdSense fiókom és pár YouTube videóm is.